Swiftec
SWIFTEC – Forget the limits…
Poslednjih godina Swiftec se pozicionirao na prvu poziciju po popularnosti među programima za chip tuning. Inače datira od 2006. godine, a proizvod je portugalske kompanije Swiftec LDA. Takođe se potpisju i kao VC Power Team.
Swiftec prema nekim mojim procenama ima u ovom trenutku preko 20 000 korisnika što kompaniji obezbeđuje najmanje 15 000 000€ godišnjeg prihoda samo od pretplate. Naravno da ovakav budžet otvara mnogo mogućnosti da se program redovno ažurira i da prati razvoj automobilske isndustrije. To je upravo tako. Ažuriranja izlaze prosečno svaka 2-3 meseca. Takođe podržane su poslednje generacije ECU-a. Tako da Swiftec za sad nema ozbiljnu konkurenciju. Postoji tu i tamo dosta chip tuning programa koji određene operacije rade daleko bolje ali nisu ni blizu kompletni kao Swiftec.
Do nedavno najveća zamerka Swiftec-u je bila to što nije imao podršku za Windows 10 operativni sistem. To je rešeno sa v2.0.0.0 verzijom. I sada radi čak i na Windows 11 operativnom sistemu.
Ono što odlikuje Swiftec program je veoma jednostavan interfejs. Program se koristi poput instalacionog vizarda i mogu da ga koriste apsolutni amateri. Ovo govorim o operacijama kao što su isključivanje EGR-a, DPF-a, ADBlue sistema, brisanje DTC-a… Ako se radi pojačanje snage stvar je za nijansu komplikovanija. Upravo zbog te jednstavnosti je i u toj meri popularan.
Swiftec je daleko od savršenog ali ne postoji bolji program tog tipa u ovom trenutku. Program nudi ono što se danas traži, brzo i jednostavno rešavanje problema. Rešanja su veoma često loša ali najveći korisnici programa su amateri. I oni nemaju načina a ni znanja da uoče greške koje program napravi. Naravno program koriste i profesionalci, zato što može dosta da ubrza posao. Profesionalac fajl obrađen Swiftec-om može za 10-ak minuta da koriguje ali 70-80% posla koji je morao ručno da uradi, uradio mu je Swiftec.
Kako sve to funkcioniše?
Upravljački fajl iz motornog ECU-a se importuje u program, zatim se pojavljuje prozor u kojem je neophodno uneti sve informacije o vozilu a i o ECU-u. Zatim se klikne save dugme i u sledećem prozoru se čekira operacija koju program treba da obavi (EGR-off, DPF-off…). Klikom na OK, pokreće se procesuiranje, i za nekoliko sekundi vas pita gde želite da sačuvate obrađen fajl. Jednostavno da jednostavnije da bude ne može.
Ako sa Swiftec-om želite da obradite fajl u cilju pojačanja snage, stvari stoje ovako. Dosta dobro prepoznaje lokacije svih potrebnih mapa ali za preko 50% ECU-a to što prepozna nije dovoljno i potrebo je da ručno nađete i te lokacije. Imenovanje mapa je dosta dobro, faktori su takođe uglavnom dobri. Jedino ose znaju često da budu virtuelne(izmišljene).
Međutim, mogućnosti modifikovanja su dosta loše i nekako su prilagođene percent tunerima. Pa ako spadate u tu grupu koja zna da rail press ide 4%, injection duration 5%, boost 6%… Onda je savršen. Ali ako želte nešto da kalkulišete i odradite profi, to je u Swiftec-u pravo mučenje.
Sve u svemu, smišljen je da se sa njim brzo i relativno površno obradi fajl a ne da se mnogo mudruje. I kao takav je najbolji u to nema sumnje.
Koliko košta?
Ovaj komfor ima svoju cenu. Swiftec se prodaje u tri nivoa upotrebljivosti a i podrške u slučaju da nešto ne odradi kako treba:
- Basic = 4500€ (bez taksi i provizija)
- Standard = 5500€ (bez taksi i provizija)
- Full = 7000€ (bez taksi i provizija)
Kad jednom kupite Swiftec tu nije kraj plaćanju, svake godine u obavezi ste da plaćate pretplatu na korišćenje. Opet u zavisnosti od paketa, zavisi i cena pretplate. Evo koje su godišnje cene pretplate na korišćenje:
- Basic = 700€ (bez taksi i provizija)
- Standard = 800€ (bez taksi i provizija)
- Full = 900€ (bez taksi i provizija)
Izuzev Full paketa, ostali nude podršku za jedan ili destet checksum-a. Pa ako vam je i to potrebno Checksum pack košta 2000€ a godišnja pretplata je 300€
Što se tiče podrške ako program nešto uradi pogrešno, sve zavisi od paketa. Sa full paketom ste VIP i neko će vam odgovoriti na tiket za par sati. Ali ako ste na basic-u, računajte na 12h.
U svim slučajevima pripremite se dobro dokazima da ste sve procedure valjano obavili kako ne biste posle 12h dobili default odgovor koji vas upućuje na protokol kako da isčitate i upišete fajl.
Moja najveća zamerka programu je površnost u radu. Za veliki broj ECU-a rešenja su loša. Na primer DPF se gasi tako što se zahteva diskonektovanje temperaturne sonde i sonde diferencijalnog pritiska. Ovo je za ECU dovoljno da trajno spreči regeneraciju. Bez informacije o temperaturi regeneracija nemože da se pokrene. Zatim su eliminisali sve DTC koje bi se zbog diskonektovanja pojavile. I zatim povećali system defect torque limitere na maksimum, jer bi zbog svega ECU zahtevao safe mode. I zapravo ovakvim rešenjem on će zauvek ostati u safe modu samo neće imati načina da to i pokaže. Ovo je da kažem grubo predstavljanje problema, ali manje više to je tako.
Takođe veoma često se pored grešaka vezanih za određenu eliminaciju(na primer DPF) bez potrebe trajno eliminiše nekada i preko 100 drugih grešaka. Ovo kasnije serviserima zadaje jako velike muke. Pritisak goriva pada, turbo prepunjava, MAF ne radi a ECU ništa ne beleži kada se isčitaju greške.
Ono što je jako intersantno, Swiftec je jedan od retkih programa koji nikada nije hakovan. Programeri koji rade na njemu su uložili mnogo truda da se to nikada ne dogodi. Iskreno mislim da je to i nemoguće obzirom na činjenicu da je program web baziran i da se svi fajlovi procesuiraju na serveru a ne kod korisnika. Male su šanse da im neko ukrade server.
Dakle Swiftec ako želite da probate morate da kupite, nema načina mogućnosti da skinete neku staru krekovanu verziju pa da se igrate.
Bez obzira na relativno veliko startno ulaganje(za naše tržište je veliko), Swiftec je poslednjih godina našao put do desetina hiljada korisnika. Mnogi od njih nisu nikad imali niti sada imaju svoju tuning kuću ili servis. Ali internet je čudo. Dobra reklama i Pera, Mika, Laza… “chip tuning kuće” su se namnožile. Kako u njihovom kraju niko nikad nije čuo za njih, posao traže dalje od kuće reklamirajući se na društvenim mrežama. Niču takozvani fajl serveri i Swiftcom obrađeni fajlovi se preprodaju na sve strane kako bi se zaradio uložen novac a i platila pretplata. Tako da danas samo u Srbiji ima na stotine Swiftec korisnika a gotovo svaki od njih ima bar desetine “dilera” koji te fajlove upisuju u svojim radionicama i sl. Tako smo došli do toga da čak i u prilično nerazvijenoj sredini kakva je naša država gotovo svako selo sada ima najmanje jednog “tunera”.
Ja lično mislim da će tolika dostupnost i činjenica da se skoro svi korisnici okupljaju u neke zajednice na društenim mrežama preko kojih se ovi fajlovi razmenjuju, dovesti do toga da se sam posao toliko obezvredi da uskoro neće postojati ekonomska opravanost baviti se tim poslom. Pre 5 i više godina kvalitetno obrađen fajl je vredeo preko 100€, sada su fajlovi odavno ispod 50€ i lagano klize ka tome da vrede manje od 10€. Pre 10 godina svim zemljama je bilo po par tunera, sada svako selo ima nekoliko… Sve to vodi ka tome da će za 5 godina posao chip tunera za SUS motore gotovo u potpunosti da zamre.