Šta je snaga motora?
Kao klinci(mi rođeni 70-ih godina prošlog veka) provirivali smo kroz vozačevo staklo i gledali koja je maksimalna brzina kilometar sata. Fascinirali smo se velikim brojevima 200, 220, 260…km/h. A kao reper koliko je neki automobil snažan ili brz uzimali smo termin “koliko je graviran“. Kako taj maksimalni broj na kilometar satu ne znači da je autombol sa najvećim brojem ni najsnažniji ni najbrži, tako ni snaga motora upisana u većinu saobraćajnih dozvola pod P.2 ne određuje performanse motora.
Snaga motora je maksimalni vrednost dostignute snage u nekom broju obrtaja.
Snaga motora kod motrnih vozila iskazuje se u kilovatima (kW). Ali se često koristi i druge jedinice mere PS(pferdestarke), BHP(brake-horsepower), HP(horsepower), CV(chevaux vapeur).
U našim sabraćajnim dozvolama nije istaknuta informacija u kom broju obrtaja je najveća snaga, već samo snaga u kW. Upisano pod P.2. A u upotrebi je najčešće lokalni prevod konjska snaga koji je identičan nemačkom PS. Ako želite da izračunate koliko konja ili PS ima vaše vozilo, vrednost pod P.2 u saobraćajnoj pomnožite na sledeći način:
P.2 X 1.3596216173
//Primer
110 x 1.3596216173 = 149.558377903
Ako u saobraćajnoj dozvoli pod P.2 imate upisano 110, snaga vašeg motora izražena u PS bi bila 149.56 (ako se zaokruži 150KS ili 150PS)
U USA se najčešće koristi HP(horsepower), što je približno isto kao PS(pferdestarke) ali ipak nije identično. Ako uzmemo isti primer to izgleda ovako:
P.2 X 1.3404825737
//Primer
110 x 1.3404825737 = 147.453083107
U ovom primeru to bi u USA bilo zaokruženih 147HP(horsepower). Kao što vidite iz primera već na 110kW postoji određena razlika ako se vrednost izražava u Evropi ili u USA.
Vratimo se konstataciji sa početka teksta. Zašto maksimalnu snagu doživljavamo na pogrešan način?
Pokojni automobilista, trkač i dizajner Carroll Shelby je još davnih dana izjavio:
Što u slobodnom prevodu znači “Konjske snage prodaju automobile a obrtni moment pobeđuje na trkama“. Međutim obrtni moment i snaga su u stalnoj sprezi. Formula po kojoj se računa snaga u kW izgleda ovako:
Snaga(kW) = (Obrtni moment(Nm) x Obrtaji motora(RPM)) / 9550
Ako se malo zagledamo u formulu sve će nam biti jasno. Snaga motora se dobija množenjem obrtnog momenta sa brojem obrtaja. Dakle broj obrtaja motora i obrtni moment daju snagu u određnom broju obrtaja.
I tu dolazimo do onoga što unosi zabunu. Većina misli da je podatak o maksimalnoj snazi motora nešto što je raspoloživo od ler gasa do crvenog polja broja obrtaja motora. Međutim performanse motora ne određuje samo jedna tačka (mesto na kom je dostignut maksimum) već kriva snage razvučena od 0 do maksimalnog broja obrtaja motora.
Pogledajte sledeću sliku koja predstavlja dve hipotetičke krive snage, dva motora koji imaju istu deklarisano snagu 103kW(140PS) ali pri različitom broju obrtaja. Plavi ima deklarisanih 140PS pri 4000RPM, dok crveni ima isto 140PS ali pri 5500RPM. Krive snage su linearne od 750RPM što u praksi nije tako ali za ovaj primer neka bude tako.
Ako formulom iz gore navedenih primera izračunamo krive obrrtnog momenta(Nm), to izgleda kao na dijagramu ispod. Plavi koji je imao istu snagu (PS) kao crveni samo 1500RPM ranije, imaće na raspolaganju mnogo više obrtnog momenta (Nm) od crvenog. Iako im je snaga ista 140PS.
Ovaj izmišljeni primer oslikava veoma čestu situaciju u relanosti. Na primer atmo(motor bez turba) ima deklarisanih 140PS pri 5500RPM i turbo motor ima dekarisanih 140PS pri 4000RPM. Kako god da se uporede turbo motor će dominirati. Testovi ubrzanja do 100km/h, 1:1 na 402m, međuubrzanja sa 60, 80 ili 100km/h… Dakle iako imaju istu snagu(P.2) u saobraćajnoj ova dva automobila imaće ozbiljne razlike u performansama.
Sada je malo jasnije šta je Carroll Shelby hteo da kaže. Kako biste znali da procenite koji automobil ima bolje performanse, morate razumeti podatke o maksimalnoj snazi i maksimalnom obrtnom momentu i raspoloživosti ove dve vrednosti kroz obrtaje.
Da rezimiramo. Snaga motora ja utvrđena maksimalna dostignuta vrednost snage izražena u kilovatima(kW) pri određenom broju obrtaja motora. Snaga motora ne predstavlja direktno performanse motora, odnosno veća vrednost ne znači i jednako bolje performanse.
Možda deluje malo komplikovano ali u ostalim tekstovima pokušaću da objasnim i ostale vrednosti koje utiču na performanse.