Šta je DTC, check engine, engine fault…?
DTC (Diagnostic Trouble Code) je privremeni zapis u memoriji motornog računara(u ovoj temi bavićemo se samo motornim računarom) – ECU(Engine control unit) koji služi tome da dijagnostičar očitavanjem tog koda može da zaključi do kakavog problema u radu motora je došlo. Često se koriste nazivi kao Fault code, Engine fault, DTC ili Check engine.
Stvaranjem uslova za aktiviranje DTC-a može ali ne mora obavezno da se aktivira lampica CHECK ENGINE.
Šta izaziva pojavljivanje DTC-a?
Zapis u memoriji nastaje onog trenutka kada se stvore uslovi, odnosno kada odstupanje nekog parametra bude veće od dozvoljenog. Na primer kada senzor temperature očitava veću vrednost od dozvoljene u određenom vremenskom intervalu.
U zavisnosti od nivoa rizika, aktiviranje DTC-a može da ostavi samo zapis u memoriji, da dovede do aktiviranja Check Engine lampice ili da izazove aktiviranje zaštitnog safe mode-a.
DTC zapis se iz memorije motornog ECU-a isčitava namenskim dijagnostičkim uređajem. DTC zapis koji se isčita je četvorocifreni heksadecimalni kod sa nekim prefiksom ispred. Ako se radi o motornom računaru, prefiks je ili “U” ako se radi o problemu na samom sistemu ili mreži ili “P“(Powertrain) ako se problem odnosi na rad motora ili transmisije.
Tipičan DTC zapis izgleda kao na slici iznad(zaokruženo crveno). Tekst u produžetku je opis problema i taj tekst može često da zavara naročito ako se ne radi o originalnom dijagnostičkom uređaju. Ili ako je u pitanju prevod sa engleskog na drugi jezik. Ali kod P2002 je nešto što se ne prevodi, i tu ne može da nastane greška. Kodovi se takođe dele na EOBD kodove, koji mogu da se očitavaju univerzalnim dijagnostičkim skenerima ili na OEM (Manufacture specific code), koji originalnim dijagnostičkim uređajima pružaju više informacija o samom problemu.
Tumačenje značenja DTC-a
Nedovoljno upućeni serviseri i vozači koji kupe kineski OBD skener očekuju da dijagnstika prstom pokaže gde je kvar. Pa opis DTC-a često pogrešno tumače. Kod starijih vozila ukupan broj DTC-a je bio svega 100 i nekoliko kodova. To je nedovoljan broj da se jasno precizira gde je problem. Pa se recimo DTC P0235 opisuje kao “intake boost pressure sensor malfunction“, što u prevodu na neki od EXYU jezika uglavnom bude “krug senzora nabijanja turbo punjača“. Ukratko, opis ukazuje na to da je MAP(manifold absolute pressure sensor) senzor nesipravan. Međutim u praksi sam senzor bude problem veoma retko. DTC P0235 ponekad može da bude jedina DTC koja se aktivira u slučaju da je došlo do odstupanja između očekivanog i izmerenog pritiska vazduha u određenom vremenskom intervalu. Da li je odstupanje pozitivno ili negativno, nigde ne piše. Odstupanje je moglo da nastane usled kvara MAP senzora, usled njegovog zaprljanja, usled curenja vazduha na sistemu, usled kvara turbo komresora, usled kvara ventila turbo komresora…. Iskusan serviser na osnovu očitavanja parametara u radu, parametara u vožnji i zabeležene DTC dolazi do zaključka šta je problem. Ne samo na osnovu zabeležene DTC i njenog uglavnom ložeg prevoda.
Dakle nabavka nekog jeftinog dijanostičkog skenera nije loša stvar da povremeno isčitate DTC greške i eventualno ih obrišete. Ali da biste malo bolje razumeli kako da popravite nešto nije dovoljan takav dijagnostički skener i internet za postavljanje pitanja po grupama i forumima. Samo ćete potrošiti vreme i novac. A ako ste zaključili da vaš serviser ne razume značaj DTC kodova, promenite servis. Dobra dijagnostika nikada nije skupa!