Koje motorno ulje sipati u motor?
Kada se na našim prostorima povede razgovor na temu koje motorno ulje treba sipati u neki motor, to uglavnom izgleda ovako:
“Ja samo Castorl sipam“, “10W-40 Selenia obavezno“, “Samo Mobil i ništa drugo“… Dakle dva kriterijuma se najviše pominju: proizvođač i viskozitet.
Zapravo ova dva kriterijuma nikako nisu presudna u odabiru motornog ulja. Proizvođača ulja ima na stotine a neko posebno preferiranje uglavnom dolazi od velike prisutnosti tog brenda na nekoj teritoriji. Viskozitet je nešto što su proizvođači automobila na početku jednino zahtevali. Ali pre 30 godina, sada su stvari malo drugačije. U to vreme motorna ulja su se klasifikovala samo po SAE (Society of Automotive Engineers) klasifikaciji, odnosno viskozitetu. Danas jedan motor može imati deklarisano nekoliko vrsta viskoziteta ulja. Na primer za hladnija područja, za teške uslove eksploatacije, za produženi interval zamene (Long life)…
Koje motorno ulje sipati i šta treba gledati prilikom izbora?
Specifikaciju koju zahteva proizvođač i viskozitet po savetu servisera ili prema deklaraciji. A proizvođača birajte po sopstvenoj proceni, preporuci, ceni…
Specifikaciju ulja za vaš motor možete naći u korisničkom upustvu ali i na raznim sajtovima specijalizovanim za tu namenu. Serviseri ove informacije imaju u svojim katalozima delova.
Na slici iznad vidimo da ovaj Cayenne zahteva isključivo jedan viskozitet i dve specifikacije VW 508 00 i Porsche C20. Što u principu znači da moramo pronaći motorno ulje koje zadovoljava jednu od ove dve specifikacije i ovaj 0W-20 viskozitet. Tek kada prikupimo ponude koja su to ulja koja zadovoljavaju navedeno, biramo proizvođača.
Ako je tražena specifikacija neka retka onda proizvođač ulja to uglavnom istakne na prednjoj strani ambalaže(slika ispod ističe da motorno ulje zadovoljava ACEA C5) ali svako mora biti sadržana na zadnjoj strani. I uglavnom piše jako sitnim slovima.
Specifikacije mogu biti isklučivo na nivou proizvođača ali kod starijih vozila često su u upotrebi specifikacije određene od strane organizacija koje se bave motornim uljima.
Za Evropu je to ACEA(Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) koja predstavlja 15 proizvođača automobila.
Ili za USA to je API(American Petroleum Institute) koji predstavlja 600 korporacija uključenim u proizvodnju automobila.
Pa ćete često na toj nalepnici naći oznake ACEA A5/B5, API SN, Dexos2, MB 229.51… I upravo ta informacija je najbitnija, naročito ako pričamo novim motorima. Kod novih motora proizvođači su veoma zahtevni po pitanju karakteristika ulja kako bi maksimalno smanjili trenje, smanjili potrošnju i smanjili emisiju izduvnih gasova. Izbor ulja adekvatne specifikacije je jako bitana stavka za trajnost DPF filtera. Neadekvatno ulje stvara veće količine pepela (Oil ash) nastalog sagorevanjem ulja a čije se naslage trajno lepe za zidove filtera i smanjuju njegovu efikasnost. Ove naslage se ne mogu ukloniti regeneracijom!
Dakle da rezimiramo. Na prvom mestu utvrdite koju specifikaciju je predvidao vaš proizvođač. Pa ako je to na primer VW 504 00/507 00, pogledajte koji viskozitet je preporuka. Ako imate 0W-30 i 5W-30, birajte namanje vrednosti samo ako vaš motor ima manje 100 000km. Ali ako motor ima preko 300 000 uvek birajte najveće vrednosti. Na primer 10W-40. Ali ne zaboravite da ulje mora da zadovoljava VW 504 00/507 00.
I tek onda birate proizvođača. Da li će to biti Shell, Castrol, Mobil, Total… odlučite sami na osnovu cene, pouzdanost izvora, preporuka….
U posebnim temama bavićemo se opisom pojedniačnih specifikacija:
- ACEA specifikacije ulja
- API specifikacije ulja
- VW specifikacije ulja
- Mercedes Benz specifikacije ulja
- BMW specifikacije ulja
- Fiat specifikacije ulja
- PSA specifikacije ulja